Een eigen sales dashboard maken in Microsoft CRM 2011 online

Het maken van een eigen dashboard is zeer eenvoudig in CRM 2011 en kan u zeer veel inzicht bieden in realtime gegevens. In onderstaand voorbeeld maken we een sales dashboard waarbij u inzicht krijgt in:
  • Openstaande taken
  • Nieuwe leads per dag
  • Open verkoopkansen
  • Pipeline verkoopkansen

Hieronder treft u de uitleg om het dashboard in te richten.
  • Als u inlogt in CRM komt u al standaard in het onderdeel Dashboards binnen
  • Klik bovenin de ribbon op "Nieuw"
  • U krijgt nu de keuze voor een layout, wij kiezen hier de 2 bij 2 layout (linksonder)
  • U vult in het nieuwe scherm de naam van uw dashboard in
  • In het scherm ziet u dat u 4 blokken kunt vullen met Grafieken, Tabellen, Iframes of webresources.
  • In het eerste blok gaan we de openstaande taken toevoegen zodat u uw takenlijst direct ziet. Klik hiervoor op het tabel icoontje (het icoontje rechtsboven)
  • Kies voor "Recordtype" de optie "Taken" en bij "Weergave" de optie "Mijn taken". Hier zou u ook alle taken kunnen zien om de taken van uw collega's in te zien. Klik op de knop "Ok". Dit is alles wat nodig is om tabellen toe te voegen aan uw dashboard
  • In de ruimte linksonder willen we een grafiek toevoegen van nieuwe leads per dag met het uiteindelijke resultaat, zodat u goed inzicht heeft in de aanwas aan leads en de kwaliteit ervan. Klik hiervoor op het grafiek icoontje (het icoontje linksboven).
  • Kies voor "Recordtype" de optie "Potentiële klanten" en bij "Weergave" de optie "Alle potentiële klanten" en bij "Grafiek" de optie "Analyse van binnenkomende poentiële klanten per maand".
  • In de ruimte rechtsboven willen we een lijst met open verkoopkansen, zodat u goed inzicht heeft in de daar waar het concrete geld verdiend kan worden. Klik hiervoor op het tabel icoontje.
  • Kies voor "Recordtype" de optie "Verkoopkansen" en bij "Weergave" de optie "Mijn open verkoopkansen".
  • Als laatste maken we een grafiek met de pipeline van verkoopkansen. Hiermee krijgen we goed inzicht in de hoeveelheid aan verkoopkansen en de stadia waar ze zich in bevinden.
  • Maak in de box rechtsonder een grafiek aan. Kies voor "Verkoopkans", "Open verkoopkansen" en "Verkooppijpline".
Het resultaat ziet er ongeveer zoals hieronder uit:


In deze uitleg heeft u een simpel dashboard gemaakt wat direct veel inzicht biedt in de kansen, todo's en pijnpunten in uw sales proces. De mogelijkheden met dashboards zijn zeer divers. U kunt zelf grafiek types toevoegen, lijsten samenstellen, selecties maken, dashboards delen. En dit alles zonder technische kennis. Voor meer opties over het maken van een dashboard kunt u dit artikel bekijken. We helpen u ook graag om de opties voor uw specifieke situatie in kaart te brengen en de mogelijkheden vast te stellen.

Hulp nodig met een eigen dashboard maken? Klik hier

CRM -  Hosting -  Performance -  Upgrade -  Nieuw -  Over ons -  Contact -  CRM 2011 proberen -  U vind ons

© Resultondemand.nl   2AT - Netricity - CRM boeken

Microsoft Partner? Bekijk hier ons partner aanbod